Об'єднання громад чи узурпація\федералізація? Хто і для чого продовжує справу кучми-медведчука з порушенням Конституції?

Друк

Опубліковано 02 серпня 2016

об'єднання громадНа момент ухвалення Конституції понад 60 відсотків чинного законодавства тією чи іншої мірою не відповідали нормам Основного Закону. Те, що Конституція, як у ній записано, має найвищу юридичну силу, а всі закони мали бути приведені у відповідність до Основного Закону, цієї проблеми не розв’язали. Адже будь-який закон – це механізм, і якщо з нього висмикнути одну чи дві статті, щоб він не надто суперечив Конституції, то механізм просто руйнується. Отже, маємо, з одного боку - недовпроваджену Конституцію, з іншого - не приведене у відповідність до Конституції законодавче поле. Але є ще й третій бік – в Україні продовжують ухвалюватися закони, котрі суперечать Конституції й одне одному, ЧОМУ?

Тема майбутньої адміністративної реформи та участь у ній, зокрема і Трускавця-міста курорту, минулого тижня вийшла в топ-теми для обговорення в місті. Потрібно чи ні Трускавцю та іншим містам об’єднуватися з навколишніми селами, хто від цього виграє і хто програє? За цими запитаннями якось губляться інші моменти, зовсім не другорядні, а можливо і важливіші.

Для початку трішки історії. Звідкиля взялась ідея укрупнення, як давно, хто започаткував? Отже, увага..Указ Кучми від 22 липня 1998 року "Про заходи щодо впровадження Концепції адміністративної реформи в Україні". А в той самий час, ймовірно випадково, Медведчук стає членом Вищої економічної Ради Президента України та членом Державної комісії з проведення в Україні адміністративної реформи.

Та незважаючи на всю потужну владну вертикаль кучми та його команди рішенням Конституційного суду від 2002 року було встановлено, що "..За Конституцією  України ( 254к/96-ВР ) єдиним джерелом влади в Україні є народ,  який здійснює владу як безпосередньо,  так  і, зокрема,  через  органи  місцевого  самоврядування  (частина друга статті  5).  Народне  волевиявлення  здійснюється  через   вибори, референдум  та  інші  форми  безпосередньої  демократії (стаття 69 Конституції України ( 254к/96-ВР )...", а так як на сьогоднішній день Закону України "про референдум та інші форми прямої демократії не прийнято", то і провести легальне\легітимне добровільне об'єднання - НЕ МОЖНА.

Про що і вказав  ВИСНОВОК на проект Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (реєстр. № 4070а від 13.06.2014 р.)

Все вище написане - це була преамбула, так би мовити, теоретичо-історичний екскурс.

А що ж відбувалось у Трускавці? Як прокоментували цю подію місцеві та не тільки ЗМІ? Що про це говорять беспосередні учасники так званого круглого столу щодо "об'єднання громад". І саме цікаве та головне, як на мене, хто є хто, хто розповідає правду, а хто маніпулює словом? Хто є історетворцем, а хто є ручним пропагандистом?

У середу, 27 липня 2016 року, в приміщенні Трускавецької міської ради відбувся круглий стіл на тему адміністративно-територіальної реформи. Ініціатором якого виступили Асоціація міст Львівської області, яку очолює Василь Абаімов і яка є членом Асоціації міст України, та Трускавецька міська рада в рамках проекту "Пульс". Модерував зустріч голова міста Трускавця, присутніми на ній були сільські голови Станелі, Модрич, Уличного та Доброгостова, депутати Трускавецької міської ради, громадські діячі, небайдужі мешканці Трускавця, представники ЗМІ. На жаль не змогла прибути на зустріч сільський голова Орова, оскільки в цей день проходила сесія Орівської сільської ради. Тривала зустріч майже дві з половиною години.

1. Початок роботи круглого столу і лунають запитання, хто за це платить(відповідь: "..що це оплачує американський народ через USAID в рамках співпраці з Асоціацією міст України")

2. Розмова про субвенції для освітян та дискусія щодо участі в круглому столі місцевих мешканців. Питання задає депутат Трускавецької міської ради щодо інформації про бажання об'єднуватись

3. Запитання та відповідь щодо загроз від об'єднання\не об'єднання громад

4. Частина 2 з виступу Ігора Гурняка (кандидат економічних наук, доцент Львівського університету ім.Франка, член ради Конституційних територіальних громад України). Говорить про рівність всіх територіальних громад щодо бюджету та рекомендує використовувати Закон України "Про співробітництво громад" селам які навколо міста, а Трускавчанам  адить здобути статус міста курорту

5. Частина 1 з виступу Ігора Гурняка (кандидат економічних наук, доцент Львівського університету ім.Франка, член ради Конституційних територіальних громад України). Говорить про вищенаписане

Після круглого столу пан Ігор Гурняк на моє прохання надав текстовку того, що було сказано\недосказано на круглому столі, яку з його дозволу тут і оприлюднюю.

об'єднання громадПерше. Постійний наголос експертів Асоціації міст: фінансування у вас ніякого не буде, іншого  варіанту, крім «добровільного об’єднання» взагалі не існує і таке інше. Не об’єднаєтесь, буде скорочено кількість ліжко – місць у лікарні, а отже будуть скорочення працівників. Не об’єднаєтесь, будуть закриті школи, бо у вас немає достатньо згідно з урядовими параметрами учнів. А де ж оголошена європейцям з високих трибун добровільність? Це те, що критично не сподобалося. У людей відбирають альтернативу як таку.  А вона чітка і проста – місто - курорт з особливим статусом. Голови сільських громад, як виглядало, мали б на думку промоутерів цих «реформ» з кабміну стати просто статистами подій, що відбуваються. Але як сказав один з сільських голів, ніхто не збирається питати і самі громади. І тут погрози щодо не дамо грошей на зарплату вже виглядають навіть не зневагою, а прямим знущанням. Тим більше, що сільські голови Дрогобицького району таки запропонували уряду чітку альтернативу – на основі закону про співробітництво територіальних громад.  Який так само передбачає можливість отримання державних субвенцій, що, щоправда, експертами Асоціації заперечувалося впевнено. Тому варто наголосити ….  За даними Реєстру договорів про співробітництво територіальних громад, що розміщений на сайті Мінрегіону, в Україні на сьогодні зареєстровано 17 таких договорів. Ці договори діють у 5 областях: Івано-Франківській (7 договорів), Полтавській (5), Хмельницькій (2), Чернігівській (2) і Вінницькій (1) (Детальніша інформація: http://blog.liga.net/user/mdzyupyn/article/18787.aspx).

об'єднання громадДруге. Об’єднана міська територіальна громада не передбачена на сьогодні Конституцією України. Про що є відповідне рішення Конституційного суду за 2002 рік, на чому наголошувало неодноразово під час прийняття ще законопроекту про добровільне об’єднання експертне управління пана Борденюка. Всі ці експертні висновки є на сайті Верховної Ради України. Як відомо,  виконувати неконституційні закони ми не зобов’язані …. Який наслідок таких утворень? Сьогодні районна рада не передає на баланс об’єднаній Бобринецькій громаді 4 найбільш успішні школи. Просто відмовляється, посилаючись на те, що в реєстраційних справах шкіл вона записана як засновник. Зважаючи на факт сумнівності конституційного статусу об’єднаної міської територіальної громади, я не бачу, де вони саме у даному питанні порушують законодавство.

Третє. Мабуть треба закінчувати з міфом про європейськість реформи про об’єднання. У нас в державі всього лиш реалізується указ президента Кучми 1998 року. Де всі ці «нововведення» були саме передбачені. Включно до речі із подальшими об’єднаннями районів та областей.  Жоден європейський дослідник не знайшов прямого позитивного впливу об’єднання громад та системної потужності чи громадянської ефективності. Тому багато європейських держав або відмовились від цього процесу взагалі, або розтягнули його в часі на десятки років. Для нас цей процес загрозливий з огляду на збереження національної ідентичності  українців переважно саме в сільській місцевості і за рахунок неї. Руйнування села є тотожнім масовому зросійщеню.

Четверте. Рішення конституційного суду від 2002 року передбачає використання механізму місцевого референдуму при створенні об’єднаної сільської громади. Цей механізм мав би бути доступним і згідно з законом про добровільне об’єднання. Однак про це, всі провладні експерти, зокрема у Трускавці, дружно забули. Виконуємо вимоги Кабміну, а все інше – «фантазії теоретиків».  Так само дружно забули про обіцянку механізму виходу.  І виходу з чим? Чи є зафіксовано документально майно за територіальними громадами? Чи за сільськими радами, які Кабмін дружно зібрався припиняти ….

П’яте. Механізм отримання субвенції і її розмір. Є чітка формула. Чомусь не говориться, що враховується саме частка сільського населення. А це у випадку Трускавця є дуже суттєвим питанням.

Розподіл субвенції між місцевими бюджетами здійснено згідно з переліком, визначеним у додатку № 10 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” та відповідно до частини третьої статті 10 Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” за такою формулою:

Vi = Vo х (Xi/X + Yi/Y)/2,

де Vi - обсяг субвенції об’єднаної територіальної громади;

Vo - загальний обсяг субвенції;

Xi - кількість сільського населення об’єднаної громади;

X - кількість сільського населення всіх об’єднаних територіальних громад;

Yi - площа території об’єднаної територіальної громади;

Y - площа територій усіх об’єднаних територіальних громад.

Джерело: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/200-2016-%D0%BF/page2

Чому про це чітко не розповідати громадам ….

А також про цю фразу з відповідної постанови Кабміну, яка все вертає на старі рейки олігархічної економіки: Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства забезпечити погодження розподілу, передбаченого пунктом 1 цієї постанови, з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Шукаємо склад  комітету і розуміємо, що насправді відбувається ….

Шосте. Рада конституційних територіальних громад України запропонувала альтернативу до урядової  квазі – децентралізації з наступних пунктів:

Усунути дискримінацію територіальних громад: - Щодо територіальних громад, які бажають працювати на основі закону про співробітництво територіальних громад, а не на основі закону про добровільне об’єднання, - Щодо неможливості використовувати належну територіальним громадам землю, інші природні ресурси за межами населеного пункту в рамках адміністративно-територіальної одиниці згідно з принципом повсюдності місцевого самоврядування та чинною Конституцією України. - Стосовно отримання частини податкових надходжень (зокрема щодо ПДФО, екологічного податку), отримання державних субвенцій (зокрема, на інфраструктурні проекти), тощо. - Щодо усунення злочинної практики невизнання державними чиновниками статусу територіальних громад та держави як юридичних осіб. - Щодо виконання законодавства України про реєстрацію статутів територіальних громад. 4. Усунути порушення чинного законодавства в частині ігнорування міжнародних угод, до яких приєдналась Україна (зокрема, Європейської хартії місцевого самоврядування, Європейської рамкової конвенції про транскордонне співробітництво між територіальними громадами як владами).

Ці вимоги дуже чітко визначають основні напрямки реальної, а не наявної квазі - децентралізації.

Сьоме. Щодо усунення дискримінації переважної більшості територіальних громад.

З бюджетного кодексу: принцип справедливості і неупередженості - бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами .... Звідки взялися пільги для об'єднаних тергромад і як це узгоджується з цим принципом .... ? Ну і на завершення чому мовчать про відсутність чіткого юридичного статусу в об'єднаної територіальної громади, що жорстко суперечить європейській практиці.

P.S. для порівняння того як одну й ту саму зустріч виклали різні ЗМІ і не тільки даю посилання:

1. Чи має шанси стати великим “великий Трускавець”? (автор: Віра Сазонова - Трускавецький вісник)

2. Чи розмір має значення? (автор: Володимир Ключак - Трускавецький вісник)

3. «Манна з неба вам не впаде…» (автор: Назар Хопяк - Трускавець сьогодні)

4. І знову про ОТГ (автор: Володимир Ключак - Трускавецький вісник)

5. План об’єднаної громади, нав’язуваний Трускавцю, є аферою (Автор: Дарина Кравець - Джерела)

А ось посилання на проект "Пульс" в рамках якого частково фінансується ці "реформи".

І ще одне з найдовших по часу відео з заходу (взято з сайту джерела):

Автор: Святослав Грабовський